NYHET20 januari 2025

Den vägledning som tas fram beträffade due diligence måste vara praktiskt användbar

Företag behöver tydlig och flexibel vägledning för att det ska vara möjligt att följa EU:s nya due diligence krav på ett meningsfullt sätt, skriver Maria Althin, jurist och expert på bolagsstyrning och bolagsrätt.

Maria Althin, Senior jurist, expert bolagsstyrning, bolagsrätt och börsrätt.Foto: Stefan Tell

Mycket arbete kvarstår innan EU-direktivet om tillbörlig aktsamhet för företag i fråga om hållbarhet är genomfört i medlemsstaterna. Direktivet, som på engelska heter Corporate Sustainability Due Diligence Directive och kanske är mer känt som CSDDD eller CS3D, innebär att det ställs utökade krav på företag som är verksamma på EU:s inre marknad att undvika, begränsa eller förhindra att deras verksamheter får negativa effekter på mänskliga rättigheter och miljö.

Parallellt med den nationella implementeringen av direktivet väntas EU-kommissionen ta fram vägledning inom en rad områden som får betydelse för vad som kommer att förväntas av företagen i praktiken. Det kommer att vara viktigt att noga följa det arbetet parallellt med implementeringen av lagstiftningen. Ett av de områden där vägledning ska tas fram är beträffande frivilliga modellkontraktsklausuler.

Vi väntar på att EU-kommissionens konsultationsprocesser ska påbörjas och under tiden pågår arbete på olika håll som bland annat syftar till att ge input till EU-kommissionens arbete. Ett sådant projekt är Responsible Contracting Project som tagit fram ett förslag till European Model Clauses, vilka varit ute på konsultation under vintern. Eftersom den vägledning kring modellklausuler som slutligen tas fram av EU-kommissionen kan komma att bli en de facto standard som får stor praktiskt betydelse har Svenskt Näringsliv tagit tillfället i akt att lämna input till den konsultation som Responsible Contracting Project har gått ut med.

I vårt svar poängterar vi bland annat vikten av tydlig vägledning som också erbjuder den flexibilitet som behövs för att på ett meningsfullt sätt uppfylla direktivets krav. Vi skriver vidare att de modellklausuler som tas fram inte får vara för omfattande och komplexa och att de inte får utvidga direktivets krav eller tillämpningsområde. Om klausulerna är svårbegripliga och omfattande är det sannolikt att det kommer att behöva förhandlas, skrivas om och anpassas till den aktuella kommersiella relationen i varje enskilt fall och risken är stor att alltför mycket tid kommer att läggas på detta istället för på meningsfullt hållbarhetsarbete. Läs gärna mer i Svenskt Näringslivs konsultationssvar.

Svenskt Näringslivs konsultationssvar

Bolags- och börsrättHållbarhetsrapportering
Skriven avMaria Althin
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist