Infrastruktur är centralt för vår ekonomi, trots det saknas en politisk vision för Arlandas utveckling, vilket riskerar att påverka näringslivets konkurrenskraft negativt, skriver Nils Paul, ansvarig infrastruktur.
Sveriges välstånd vilar på våra företag och en positiv bytesbalans. Men framgången kan inte tas för given, ett gott företagsklimat kräver tillgång till globala marknader och internationell kompetens. Infrastruktur är därför centralt för vår ekonomi men trots det saknas en politisk vision för Arlandas utveckling, vilket riskerar att påverka näringslivets konkurrenskraft negativt.
Arlanda är landets största flygplats och ett centralt trafiknav där väg- och järnvägstrafik sammanstrålar med flyg och långväga resor, såväl inrikes som utrikes. Fler passagerare och mer flygfrakt passerar Arlanda än någon annan flygplats i Sverige. Under två mandatperioder har regeringen tillsatt flera flygplatsutredningar samt ett särskilt Arlandaråd, men hittills utan beslut. Med endast månader kvar till valet ska ytterligare en Arlandautredning presentera sina slutsatser i juni.
Svenskt Näringsliv anser att utredningen måste beakta näringslivets behov och lägga fram konkreta förslag som utvecklar Arlanda för dagens och framtidens företag. Åtkomst till Sverige främjar nyetableringar och utländska direktinvesteringar vilket vi behöver i den globala konkurrensen. Nya direktlinjer knyter samman länder och skapar dynamiska effekter i olika delar av näringslivet i båda ändar. Mätningar visar att Arlanda idag har halkat efter andra storflygplatser i norra Europa i fråga om internationell konnektivitet och trenden behöver brytas.
Utredningen bör därför vara tydlig på tre områden:
Arlanda har utvecklingspotential, och i en tid då resandet ökar igen efter pandemin framstår behoven som tydliga. Under april uppgick antalet passagerare till 70 procent av samma månad 2019. Även om framtidsprognoserna idag är behäftade med osäkerhet ser vi en kommande tillväxt i det internationella resandet. Sveriges växande befolkning som enligt SCB passerar 12 miljoner invånare senast 2050, i kombination ekonomisk tillväxt i andra delar av världen, driver efterfrågan på resor till och från vårt land.
Ledtiden för att utveckla och bygga ny infrastruktur är lång, inte minst på grund av tillståndsprocesser. Därför behövs en konstruktiv politisk överenskommelse om Arlandas långsiktiga utveckling. Inte alla åtgärder behöver heller inbegripa fysisk byggnation av infrastruktur. Att till exempel se över skatter och avgifter, kompetensförsörjning, polisens hantering av passkontrollerna eller underlätta kollektivt resande till Arlanda är sådant som kan göras redan under nästa mandatperiod givet att den politiska viljan finns.
Att Arlandautredningen levererar är en förutsättning för att arbetet ska kunna initieras i närtid.
Projekt Infra2050