Projekt Infra2050

Framgångsrika företag förutsätter att människor smidigt kan resa och att varor och tjänster kan flöda fritt. År 2050 kommer vi vara ungefär 12 miljoner invånare i Sverige som lever i ett mer digitalt, elektrifierat och hållbart samhälle. Men redan idag är vår infrastruktur ofta sliten och bitvis underdimensionerad.

Kontaktpersoner

Senaste artiklarna

NYHET — 17 december 2024

Nytt stipendium för uppsats om svensk infrastruktur

Svenskt Näringsliv delar under hösten 2025 ut ett stipendium för bästa examensuppsats om hur infrastrukturen ska utvecklas.
NYHET — 15 november 2024

Arlandafrågan måste hanteras snabbare

Regeringens Arlandautredning innehåller flera bra förslag. Samtidigt är högt tempo avgörande för att flygplatsen inte ska tappa konkurrenskraft, skriver Nils Paul, expert på infrastruktur.
RAPPORT — 17 oktober 2024

Nollställ underhållsskulden - en rapport om varför underhåll av transportinfrastrukturen är viktigt, tillväxteffekter och vad som bör prioriteras

RAPPORT — 14 oktober 2024

Förebyggande vägunderhåll: Samhällsekonomisk effektivitet och klimatpåverkan

NYHET — 3 oktober 2024

Rapport: Vägarna och järnvägarna som är sårbara för oväder och klimatförändringar

En ny rapport pekar ut de vägar och järnvägar där riskerna för översvämningar, ras, skred och erosion är som störst. ”Med den här rapporten belyser vi hur påverkan av extremt väder gör företagens transporter ytterligare sårbara”, säger experten Nils Paul.
NYHET — 3 oktober 2024

Infrastrukturen: ”Regeringen går från ord till handling”

Regeringen har presenterat sin infrastrukturproposition för perioden 2026-2037. ”Svenskt Näringsliv välkomnar regeringens satsning”, säger Nils Paul, expert infrastruktur.
RAPPORT — 1 oktober 2024

Klimatanpassning av transportinfrastruktur

NYHET — 24 maj 2024

Avregleringen av järnvägen lyckad men inte fullständig

Forskaren Gunnar Alexandersson menar att det finns bevis för att avregleringen av järnvägen har gett positiva resultat. Samtidigt har SJ alltjämt ett starkt grepp om järnvägsmarknaden. ”Vi är inte färdiga med avregleringsresan”, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Tågföretagen.
NYHET — 8 maj 2024

Flera produktiva förslag om svenska vägar och järnvägar

Produktivitetskommissionens delbetänkande som presenterades nyligen innehåller flera bra förslag om transportinfrastruktur. Men frågan om den framtida dimensioneringen av transportsystemet får för litet utrymme, skriver Nils Paul, infrastrukturexpert.
NYHET — 23 april 2024

Så ska transportnäringen klara av elektrifieringen

Kapaciteten i elnätet och konkurrensen med andra energikrävande industrisatsningar blir avgörande när landets fordon, fartyg och flygplan elektrifieras. ”Fokus måste ligga på utbyggnaden av infrastruktur, tillståndsgivning och ett långsiktigt agerande från politiken”, säger experten Nils Paul.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist