Marcus Nordqvist, vd på det Östersundsbaserade familjeföretaget Berners Tunga Fordon, både investerar i verksamheten – och ställer om. Men för att klara det sistnämnda behövs en långsiktighet från politiken. Och kompetensförsörjningen är fortfarande en knäckfråga för många företag, inklusive Berners.
Berners är en av Sveriges större privata återförsäljare inom Scania och Volkswagen Group, med omkring 260 anställda. Verksamhet har man i Västernorrland och Jämtland. Vid sidan av själva försäljningen är service en betydande del av verksamheten och verkstäder finns i Östersund, Sundsvall, Sollefteå och Sveg.
De senaste åren har präglats av goda resultat som möjliggjort nya satsningar. Alldeles intill en ny fabrik i Östersund bygger Berners Tunga Fordon en ny fastighet som ska inrymma både lager, kundmottagning, verkstad och försäljning.
– Här har hållbarhetstanken varit med från första stund. Vi kommer bland annat att nyttja spillvärmen från ett närliggande datacenter, berättar Marcus Nordqvist som är vd.
Även den befintliga verksamheten präglas av omställningen. Dels handlar det om att växla över till andra drivmedel i form av biogas och rapsolja, dels att snabbt ställa om till eldrift, menar Marcus Nordqvist.
– För att omställningen ska gå så bra som möjligt krävs det att alla tar sitt ansvar. Lastbilstillverkarna, återförsäljarna och åkerierna vill verkligen möta kraven på mer miljövänliga transporter och satsar stort på att utveckla såväl batteriteknik som nya fordon.
Marcus Nordqvist lyfter också politisk långsiktighet som en avgörande faktor.
– Det är avgörande att vi får mer stabila elpriser och att politiken inte svänger. Om en hel bransch ska ställa om är politisk långsiktighet en förutsättning för att bidra med trygghet till företagen.
Med den nya satsningen i bland annat Östersund är också förhoppningen att kunna anställa ännu fler. Men det är en enorm utmaning att hitta medarbetare.
– Kompetensförsörjning är utan tvekan vår största utmaning. Vi försöker göra vad vi kan. Vi samarbetar med flera gymnasieskolor och försöker naturligtvis ta emot så många praktikanter vi kan. Det som är allra svårast att hitta är lastbilsmekaniker, följt av elektriker. Här behöver både skolan och näringslivet bli bättre, avslutar Marcus Nordqvist.
En tidigare version av artikeln publicerades den 19 januari 2024.