Intresset var stort när Spaljisten lät unga tävla på Kronobergs största yrkesmässa. Nu har vinnarna belönats vid skolbesök. Det ledde till ytterligare goda samtal om arbete inom tillverkningsindustrin.
Att arbeta med kompetensförsörjning kräver nytänkande, långsiktighet – och ibland ett par kilo godis. Det vet man på det småländska företaget Spaljisten som med sina 120 anställda tillverkar folierade luckor och lådfronter.
– Vi har vår verksamhet i Åseda, ett samhälle 5 mil nordöst om Växjö. Sett till kompetensförsörjning innebär det en viss utmaning, varför vi försöker att tänka brett och ibland utanför boxen för att attrahera medarbetare. Vi jobbar kontinuerligt med att stärka vårt varumärke samt skapa en arbetsplats där alla känner sig trygga, behövda och ges möjlighet att utvecklas. För när våra medarbetare utvecklas, utvecklas även Spaljisten. Kompetensförsörjning av såväl kommande som befintliga medarbetare är primärt för vår framtida utveckling och på sikt även en fråga om överlevnad, säger Martina Gustafsson, HR-chef inom Surewood-koncernen som Spaljisten ingår i.
I ett första skede handlar det dock om att få fler unga att se möjligheten att jobba inom tillverkningsindustrin. Då gäller det att nå dem redan under skoltiden och förmedla en bild av hur modern industri kan se ut. Många ser fortfarande arbetsmiljön inom industrin som tung, smutsig och högljudd förklarar Martina Gustafsson. Det var ett av skälen till att Spaljisten ville representera Industrin på Yrkesdagen, en yrkesmässa för elever i årskurs sex och nio som anordnades i Växjö tidigare i höst. I sin monter visade de upp sex lådfronter, varav fem försetts med kvalitetsbrister av olika slag. Elever fick sedan tävla i att försöka hitta felen med möjlighet att vinna ett kilo godis.
Det gav närmare 400 ifyllda svarstalonger – och otaliga samtal med grundskoleelever om Spaljisten och vad det innebär att arbeta inom högautomatiserad industri.
– På yrkesdagen får vi möjlighet att visa upp industrin i allmänhet, men även Spaljisten som möjlig arbetsgivare i framtiden. Att se några av Spaljistens medarbetare som till vardags arbetar i vår produktion glänsa i montern på Yrkesdagen då de berättade för besökare om sin resa inom bolaget var ett fint kvitto på vilka fantastiska medarbetare vi har. Även om elever i årskurs sex och nio inte är dem vi fångar i närtid, så är min förhoppning att vi genom vår närvaro bidrar till att öka intresset för yrkesutbildningar inom Industri, säger Martina Gustafsson.
Tävlingen följdes sedan upp med besök ute på skolor. Vinnare utsågs i såväl årskurs sex som nio, varpå Martina Gustafsson tog på sig Spaljistens profilkläder och överraskade vinnarna i deras respektive klasser. På förhand hade hon hört av sig till skolorna och försäkrat sig om att hon kunde låna en stund av lektionstiden. Där fick hon också möjlighet att koppla an till Yrkesdagen och tala ytterligare om Spaljisten och tillverkningsindustrin.
Prisutdelningen var ett nytt grepp, men att tala inför skolklasser är Martina Gustafsson van vid.
– Vi har ett årshjul med aktiviteter som är kopplade till vår kompetensförsörjningsstrategi. I det inryms bland annat att vi bjuder in närliggande skolors årskurs nio till studiebesök. Vi kontaktar läraren i god tid för att säkerställa att besöket passar in i deras läroplan och så gör vi tillsammans en trevlig halvdag av det. De får fika och en presentation om oss och besöket avslutas med en rundvandring i produktionen, förklarar hon.
Därutöver håller Spaljisten löpande dialog med relevanta utbildningssäten. Det kan leda till samverkan kring gymnasiearbeten, examensarbete och praktikplatser. Via deltagande i olika programråd får företaget också en insyn och viss möjlighet att påverka relevanta utbildningar. Där hittar Spaljisten ibland också unga som är intresserade av att jobba extra vid sidan av studierna.
– Mycket bygger på att vårda relationer så att vi också vet var vi ska söka efter nya medarbetare. Den tiden är förbi då det räckte att bara sätta in en annons på Arbetsförmedlingens platsbank, avslutar Martina Gustafsson.