Det går bra för den norrländska hamburgerkedjan Max. Företaget växer och öppnar upp till tio nya restauranger varje år. De kommande åren behöver Max rekrytera 700 nya medarbetare och det är inte helt enkelt att lyckas.
Det började med att 19-årige Curt Bergfors öppnade en grillkiosk i Gällivare för 50 år sedan tillsammans med sin dåvarande sambo. I dag har Max Burgers AB vuxit till en kedja med drygt 100 restauranger och man öppnar ständigt nya, år efter år. 2015 passerades 100-gränsen med en restaurang på Lidingö där Bergfors ursprungligen fick idén till sin hamburgerkedja.
Max Burgers AB går som tåget, kan man säga. Men den stora expansionen har också lett till ett problem - svårigheter att hitta ny personal.
– Vi har mellan 4.500 och 5.000 anställda vilket motsvarar cirka 3.000 heltidstjänster. Personalomsättningen är hög, cirka 40 procent varje år, och det har blivit allt svårare att klara av rekryteringarna, säger hr-chefen Charlotte Welin Zetterlund.
– Under de närmaste två åren behöver vi anställa ytterligare cirka 700 personer eftersom företaget växer snabbt och kan öppna ändå upp till tio nya restauranger varje år. Därför är det svårt att hinna anställa personal i den takt vi behöver.
På senare tid har Max Burgers AB även börjat expandera internationellt. Bolaget omsätter cirka tre miljarder och har ökat med en dryg miljard sedan 2013. Curt Bergfors är rullstolsbunden sedan 20-talet år efter en dykolycka men är fortfarande aktiv som styrelseordförande. Bolagets huvudkontor finns i Luleå. Sönerna Richard och Christoffer äger snabbmatskedjan tillsammans med sin far och de är vd respektive vice vd i bolaget.
– Varje restaurang behöver ungefär 50 anställda. Anledningen till att det har blivit svårare att rekrytera är att konkurrensen om personal hårdnat. Det beror på att det i dag finns flera olika aktörer som söker ofta outbildad personal som man sedan själva lär upp. Därför fiskar vi nu i alla sjöar för att få all personal som vi kan få, säger Charlotte Welin Zetterlund.
På många håll klagar man över rekryteringsproblem på grund av att den rödgröna regeringens satsat på extratjänster som staten subventionerar till 100 procent. Men det har bara lett till att två procent av alla med extratjänster sedan har fått jobb som inte har varit subventionerade.
– Vi i Max Burgers AB tillhör ändå inte dem som anser att våra rekryteringar försvårats av extratjänsterna. Jag har i alla fall inte märkt av att just de ska ha bromsa oss på något mer påtagligt sätt, säger Charlotte Welin Zetterlund.
För ett par år sedan genomförde Max Burgers AB sin största rekryteringskampanj någonsin. Bland annat tog man fram filmer som visade hur det är att jobba i företaget. Men eftersom företaget växer stadigt år från år så blir det också svårare att hitta nya medarbetare samtidigt som personalomsättningen ligger på 40 procent årligen.
KompetensförsörjningEntreprenörskap