NYHET10 februari 2025

Sollentunas grundskoleelever möter arbetslivet

Förra året inleddes ett långsiktigt samarbete mellan skola och näringsliv i Sollentuna kommun. Initiativet, kallat SKAL (skola-arbetsliv), är en del i modern arbetslivsorientering (MOA) och syftar till att, genom hela grundskolan, rusta elever för både dagens och framtidens arbetsliv.

”Som en superhjälte!” Eleverna i årskurs två på Töjnaskolan imponerades av utrustningen som används av lackerarna på Volvo Car Retail.Foto: Sollentuna kommun
David Spak som är samordnare för studie- och yrkesvägledning i Sollentuna berättar om ett stort intresse från näringslivet som ser samarbetet som en viktigt del för att säkra framtida kompetensförsörjning.
Foto: Privat

För att stärka kvaliteten och likvärdigheten inom studie- och yrkesvägledningen i kommunens grundskolor beslutade utbildningsnämnden i början av 2024 att införa det nya ramverket.

– Vi implementerar nu SKAL-modellen i alla 16 kommunala grundskolor. Efter bara ett år är vi redan i gång i tre skolor, med en fjärde på väg att starta. Hittills har åtta företag anslutit sig till samarbetet, berättar David Spak, samordnare för studie- och yrkesvägledning i Sollentuna kommun och ansvarig för SKAL-modellen.

Genom SKAL får eleverna en bättre förståelse om arbetslivet, olika yrken och hur skolans undervisning relaterar till verkliga jobb. Målet är att ge dem en bredare kunskapsbas inför framtida val av gymnasium, högre studier och yrkeskarriär. På så sätt kan de fatta beslut utifrån egna erfarenheter, inte någon annans, vilket gör att man kan minska felvalen i dessa beslut.

– Vi tror att det är viktigt att introducera elever till olika yrken redan i tidig ålder. Samarbeten mellan företag och skolorna inleds i årskurs två och fortsätter sedan i årskurs fem och sju. Eleverna får delta i aktiviteter som sträcker sig utanför klassrummets ramar men samtidigt kopplas till läroplanen. Det gör att de tillsammans med sina lärare sedan kan fördjupa sig i det de lärt sig om olika yrken och branscher. På så vis väcks både nyfikenhet och motivation att utforska olika karriärmöjligheter, säger David Spak.

SKAL-modellen används redan i flera kommuner runt om i landet, men Sollentuna är först ut i Stockholmregionen.

– Varbergs kommun är pionjärer inom modellen, och vi har haft stor nytta av deras erfarenheter – både framgångarna och de lärorika utmaningarna. Nu ser vi ett växande intresse även i Stockholmsområdet. Lidingö kommun har redan beslutat att införa modellen, och fler kommuner i länet visar intresse. Vår förhoppning är att skapa ett MOA-kluster i Stockholm, säger David Spak.

Stort intresse från näringslivet

Satsningen har fått stort gensvar från näringslivet, som ser långsiktig kompetensförsörjning som en viktig faktor för samarbetet. Ett av de första företagen att engagera sig var Volvo Car Retail.

Jessica Ståhl, platschef på Volvo Car Retail är nöjd med samarbetet så här långt och menar att det är en chans för dom att lyfta fram branschens bristyrken.
Foto: Volvo Car Retail

– Vi tycker att detta är ett jättebra initiativ. Det är viktigt att vi tidigt får möjlighet att berätta om alla de yrkesroller som finns inom vår bransch och vilka spännande karriärmöjligheter vi kan erbjuda. Särskilt vill vi lyfta fram bristyrken som lackerare, plåtslagare och tekniker, där vi hos oss ständigt har cirka 10 procent vakanser. Vi behöver få fler att upptäcka dessa yrken, eftersom dagens nyutexaminerade helt enkelt inte räcker till, säger platschef Jessica Ståhl. Hon betonar även vikten av företagets engagemang i kommunen som en central del av samarbetet.

Volvo Car Retail har kommit i gång med ett samarbete med Töjnaskolan, som ligger tvärs över vägen. Tillsammans har de enats om säkerhet som övergripande tema för samarbetet. Under hösten genomfördes den första aktiviteten.

– Vår skadeverkstadschef Rasmus besökte skolan tillsammans med Susanne, som är lackerare. De träffade elever i årskurs två och hade med sig spännande föremål från sin dagliga arbetsmiljö, som barnen fick känna på och utforska. Nyfikenheten och engagemanget från eleverna var fantastiskt, även våra medarbetare lämnade skolan fyllda med ny energi, säger Jessica Ståhl.

Denna vecka är det dags igen, när tre klasser från årskurs fem kommer att besöka Volvo Car Retail för att få en inblick i hur arbetet fungerar på olika avdelningar. Besöket kommer även att inkludera en teckningstävling, där elevernas verk ställs ut på en vernissage under våren.

– Vi har fått en riktigt bra start och ser fram emot att vidareutveckla samarbetet under kommande år. Det känns värdefullt att bygga en mer långsiktig relation med både skolan och eleverna, än vad som är möjligt att göra vid enstaka studiebesök.

Skola & NäringslivKompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist