Varje år sätter företagen betyg på företagsklimatet i sina kommuner med syfte att få veta var det är bäst att starta och driva företag. För vissa kommuner är det ingen positiv läsning när undersökningen släpps medan det för andra är ett kvitto på att man jobbar på rätt sätt. Men hur jobbar några av de mest framgångsrika kommunerna i Norrbotten med upphandlingar och hur kan det gynna det lokala företagandet?
Det är företagen som lägger grunden för vår välfärd. När de investerar och nyanställer ökar sysselsättningen och skatteintäkterna blir större. Allt detta sipprar sedan ner i samhället i form av pengar till exempelvis våra skolor eller till sjukvården. Utöver det sprider det en positiv framtidstro till hela kommunen och skapar en plats där människor vill verka och bo.
– Vi har många framstående entreprenörer här i Älvsbyns kommun. Det finns en stark och unik företagaranda när det gäller att starta och driva företag. Vår uppgift på kommunen är att stödja deras visioner och göra det lättare för dem. Vi ska alltid börja med att försöka hitta en gemensam lösning, säger Viktor Kåreborn, samhällsbyggnadschef på Älvsbyns kommun.
Arvidsjaur ser värdet i att jobba proaktivt mot de lokala företagen. Att inte bara finnas till hands utan faktiskt vara ute och prata med dem.
– Här i Arvidsjaur var startskottet att vi satte ett tydligt mål. Det var förankrat på politikernivå och det var väldigt konkret så att alla visste vad de skulle göra. Nu har vi en upphandlingsenhet, kollegor som vi kan bolla med och vi håller regelbundet i upphandlingsskolor för lokala företag. Vi har haft en otrolig utveckling de senaste fem åren, säger Anne Enoksson, näringslivsstrateg, på Arvidsjaur kommun.
Den röda tråden för de kommuner i Norrbotten som får bra betyg är att de är tillgängliga och har ett högt engagemang så att alla som kontaktar dem känner sig välkomna. De vill också möjliggöra för de lokala företagen att kunna vara med i upphandlingarna.
– Mot vissa branscher försöker vi anpassa upphandlingarna så att fler leverantörer kan vara med och lämna anbud. Är det en upphandling för livsmedel så har vi möjlighet att bryta ut olika områden som till exempel grönsaker, fisk och kött. Då kan även mindre företag vara med och lämna anbud så att det inte bara blir de stora företagen som är med. Tekniska konsulter är ett annat område där vi jobbar med mervärden som en viktig parameter. Vid utvärderingen har vi anbudspresentationer där företagen får berätta mer och det handlar inte bara om pris vid utvärderingen utan även om kvalitet och vad de faktiskt kan leverera, berättar Inger Modig, inköps- och upphandlingschef, på Bodens kommun.
Arbetet med att utveckla det lokala företagsklimatet är något som pågår varje dag, året om, där enkäten inte bara är en ranking utan även ett arbetsverktyg som ger vägledning i hur kommunerna kan stärka samarbetet med det lokala näringslivet på lång sikt.
– Vi analyserar enkäten årligen och jobbar sedan med målinriktade och medvetna insatser där en nära dialog med företagen är en central del. Genom kontinuerliga företagsbesök och möten med företagare får vi en bättre förståelse för deras behov och framtidsvisioner. Det arbetet är en viktig del av våra långsiktiga strategier och bidrar till att stärka företagsklimatet i hela kommunen, säger Lotta Lestander, VD på Arjeplogs näringslivsbolag Argentis.