Som största arbetsgivare på en liten ort är kompetensförsörjningen en av de främsta utmaningarna för Laxå Special Vehicles AB. ”Vi arbetar långsiktigt och tror på att väcka nyfikenheten för industrin vid en tidig ålder” säger vd Samuel Suderbys.
Ser du en brandbil med plats för en hel besättning, en låg sopbil med bussdörr eller en trailerdragare för elvägar kan du vara säker på att den till stora delar är tillverkad i Laxå. Verksamheten startade redan 1968 och har de senaste 50 åren befunnit sig i det nedlagda pappersbrukets lokaler.
– Vi är, sedan tre år tillbaka, ett helägt dotterbolag till Scania och har en lång historia av tillverkning och modifiering av Scanialastbilar, säger Samuel Suderbys och berättar att bolaget har en fri roll i Scaniaorganisationen med uppdrag att fokusera på låg volym, flexibilitet, korta ledtider och innovation.
– Här i Laxå görs sådant som inte passar att tillverka i en fabrik med hög volym, som vid Scanias anläggning i Södertälje eller Oskarshamn. I Laxå tillverkas fordon i små serier och ibland enstaka exemplar.
Verksamheten är uppdelad på tre områden: specialhytter, chassianpassningar och reservdelar till äldre Scanialastbilar.
Med över 170 anställda är Laxå Special Vehicles den största privata arbetsgivaren på orten och en viktig aktör för många lokala underleverantörer.
– Vi vill vara Laxås stolthet och skapa förutsättningar för att våra anställda ska kunna bo kvar och trivas här.
Den främsta utmaningen med att verka i ett litet samhälle är att attrahera kvalificerad arbetskraft. Efterfrågan på elfordon kräver nya kompetenser, dagens montörer måste både ha mekaniska och elektriska kunskaper.
– För bara några år sedan såg kompetenskraven annorlunda ut; idag behöver våra montörer även vara kunniga inom starkström, förklarar Samuel.
Lastbilshytterna svetsas ihop av hel- och halvautomatiserade robotar och kräver kompetenser inom automation. I lackeringen är det praktiskt kunnande, handlag och talang som är viktigt.
– Tidigare har vi kunnat växa genom att kompetensutveckla den egna personalen men med utveckling inom elektrifieringsområdet behövs på sikt fler ingenjörer med högre akademisk kompetens. Kompetens som inte alltid finns på en liten ort.
Företaget har en strategi för att säkra framtidens kompetens och samarbetar nära med skolor och yrkesvägledare för att väcka teknikintresse redan på grundskolenivå.
– Vi besöker skolorna och berättar om vår verksamhet, deltar på yrkesmässor och tar emot praktikanter och studiebesök. Närhet mellan industrin och skola är en nyckelfaktor för kompetensförsörjningen.
– Det är också oerhört viktigt att i tidig ålder väcka nyfikenheten kring teknikämnena och visa på vilka möjligheter det öppnar upp för. Tyvärr lyckas skolan inte alltid göra programmering och matematik spännande, säger Samuel och tillägger att företagets Öppet Hus i början av oktober var en tydlig påminnelse om det.
– Det var tjejer i fyra-fem årsåldern som var mest vetgiriga och imponerade av våra robotar, det måste fångas upp och uppmuntras. Jag hoppas att de en dag blir våra framtida medarbetare.
Företaget samarbetar även med kommunen, Arbetsförmedlingen och yrkesutbildningar för att stärka kompetensförsörjningen och arbetar aktivt för att få ett industrigymnasium till Laxå.
– Ett lokalt industrigymnasium kan hjälpa oss att behålla unga på orten. Det har funnits tidigare och vi hoppas att det kan bli verklighet igen, säger Samuel som också ser behovet av att hitta bättre omställningsmöjligheter för vuxna.
– Knappt hälften av de som kommit till oss via Yrkesutbildningarna har fungerat i verksamheten. De behöver bli bättre på att se företagens behov och att lotsa rätt personer in i utbildningarna.
Avslutningsvis hoppas Samuel att fler kommer se fördelarna med att arbeta och bo på en liten ort och samtidigt ha möjligheten till ett kvalificerat arbete nära hemmet.
– Många av våra medarbetare kan cykla hem på lunchen och gå ut med hunden – det kan man inte i storstaden.
KompetensförsörjningUtbildning