Redan innan coronapandemin slog till för två år sedan hade hotell- och restaurangbranschen svårt att hitta rätt personal. Efter två års hårda prövningar kan krogägaren Per Lydmar konstatera att det är svårare än någonsin.
Per Lydmar är ordförande i Visita Stockholm sedan fem år tillbaka, sitter i Visitas styrelse på nationell nivå och har arbetat i hotell- och restaurangbranschen hela sitt liv. Han driver krogarna Strandvägen 1 och Milles samt sitter i styrelsen för Lydmar Hotel.
För honom är det tydligt att branschen tappar kompetens.
– De senaste åren har branschen expanderat och vi har framför allt sett många nya restauranger. Samtidigt har vi inte hållit samma takt på kompetensförsörjningen vilket gör att vi idag har en situation med väldigt mycket oerfaren personal.
Det faktum att vissa gymnasieutbildningar som leder till hotell- och restaurangyrken inte ger högskolebehörighet är enligt Per Lydmar en tydlig orsak till kompetensbristen.
– Många ungdomar vet inte vad de vill göra på längre sikt och vill kunna välja karriär längre fram. Därför stängs dörren till vår bransch när vi så tidigt som på högstadiet tvingar eleverna att välja. Vi ser ju att dessa utbildningar förlorar i elever idag, så därför är det mycket positivt att det nu kommer att ske en förändring som gör det möjligt att återigen få högskolebehörighet.
Han beskriver en bransch som är sargad av pandemin och som drabbas hårt av varje ny restriktion som har införts.
– När pandemin kom tillbaka före jul så gick hela branschen på knäna igen, och det från en dag till en annan. Det fick förstås konsekvenser för verksamheten eftersom vi inte kunde planera långsiktigt och inte vågade nyanställa. Istället tänkte vi kortsiktigt.
Han vittnar också om en bransch där man i kölvattnet av den rådande personalbristen slåss om den personal som har längst erfarenhet, vilket innebär att risken alltid är stor att den mest kompetenta personalen byter arbetsgivare.
– Det är helt enkelt fruktansvärt svårt att få tag på kunnig personal. Jag har ändå arbetat några år i den här branschen, men de svårigheter det innebar att rekrytera personal under hösten har jag aldrig tidigare varit med om.
I vissa fall har det gått så långt att nystartade krogar inte har kunnat öppna på grund av personalbrist, berättar han.
Per Lydmar skulle gärna se ett slags lärlingssystem inom hotell- och restaurangbranschen, där man under rimliga arbetsformer kan lära sig ett yrke.
– Det är en naturlig bransch för ett lärlingssystem eftersom det finns många på golvet som kan hjälpa till att lära upp lärlingen. Det skulle också göra det enklare att motivera att ta in ytterligare en person om den inte kostar så mycket till en början, för att sedan kunna anställa när man vet att man har behovet.
Samtidigt ser han utmaningar i att mindre nogräknade kollegor i branschen skulle nyttja ett sådant system för att kunna underbetala personal, men han tror å andra sidan inte de aktörerna skulle bli långlivade.
– Den här branschen kräver duktiga och seriösa operatörer, de andra kommer inte att överleva. Det är en spännande tid för oss. Man kan inte stå och göra sina biff Rydberg som man alltid har gjort dem, för konkurrensen är stenhård. Det måste vara innovativt, till och med de allra duktigaste måste skärpa sig. Som entreprenör tycker jag att det är otroligt roligt när det sker sådana stora förändringar.
Kompetensförsörjning