Under pandemin tog Hotell Lappland omtag och gjorde stora renoveringar. När arbetslaget skulle sättas inför sommaren var det en utmaning att hitta personal. Hotellchefen Katarina Lindahl berättar hur de har gjort för att lyckas.
Det har skett stora förändringar på Hotell Lappland i Lycksele. Nästan alla 100 rum är renoverade, liksom samtliga korridorer och hotellets foajé. Den tidigare nattklubben är numera ombyggd till ett spa.
Inför sommaren behövde hotellet totalt fem kockar. Tidigare har hotellet nyttjat bemanningsföretag för att på ett snabbt sätt kunna ordna bemanning, men av olika skäl bestämt sig för att anställa egna kockar. Men det var inte det enklaste.
– Eftersom vi ligger där vi ligger kan det vara svårt att hitta personal. När vi började leta hade vi en polsk kock anställd och vi fick genom honom hjälp att lägga ut en kontaktannons på polska. De sökande erbjöds resa hit och provanställning. Helt plötsligt hade vi fått fem kockar, varav fyra från Polen och en från Ukraina. Att kunna hjälpa människor från Ukraina känns naturligtvis extra bra i den tid som nu är, säger Katarina Lindahl.
Eftersom det är en utmaning att hitta medarbetare söker Hotell Lappland efter medarbetare varhelst de finns. Men alla är inte beredda att flytta till Lycksele och därför krävs det att arbetsgivaren är anpassningsbar och hittar lösningar som fungerar, säger Katarina Lindahl.
– Bland våra utländska medarbetare har vi två som letar lägenhet, men vi har också köpt ett vandrarhem där medarbetare kan hyra bostad till en förmånlig peng. Vi har också medarbetare som är bofasta i exempelvis Sundsvall och Uppsala. För deras del har vi en ordning där de jobbar varannan vecka. Att möta våra anställdas önskemål är också ett sätt att locka hit nya duktiga medarbetare.
På frågan om vad som behöver förändras för att det ska vara enklare att hitta inhemsk personal svarar Katarina att det beror på flera faktorer.
– En av anledningarna till att arbetskraften blivit en bristvara är arbetstiderna och att många under pandemin tog tillfället i akt att studera och hitta nya vägar. Ett tecken på att intresset för vår bransch har minskat är exempelvis att hotell- och restaurangskolan i Lycksele har lagt ner, vilket naturligtvis är påtagligt för oss.
Utöver arbetstider krävs det en ny yrkesstolthet och Katarina Lindahl gillar inte snacket om ”enkla jobb”.
– Begreppet ”enkla jobb” klistras på ett oförskämt sätt också på tjänster i vår bransch. Men i vår bransch jobbar vi med service och det om något är inte ett enkelt jobb. Jag tror det är viktigt för hela branschen att hitta en yrkesstolthet i att arbeta med service, avslutar hon.
RekryteringKompetensförsörjning