Besöksnäringen har akut kompetensbrist. I Sundsvall har dock krögaren Jonas Hamlund och hans kompanjoner lyckats rekrytera 60 medarbetare till de tre krogar de driver. Enda chansen att lyckas är enligt honom att välja unga personer helt utan erfarenhet och lära upp dem.
Jonas Hamlund är delägare till krogarna Bloco och Edvalls Guld vid Stora torget i Sundsvall. Sedan slutet av april är han också delägare av det nya nöjespalatset Centralen med nattklubb, restaurang och eventvåning som öppnat i Casino Cosmopols gamla lokaler.
– Hela branschen brandskattades på väldigt mycket kompetens under pandemin och många med stor erfarenhet har inte kommit tillbaka. Så när vi skulle öppna Centralen, samtidigt som alla andra verksamheter i regionen tog fart förstod vi att det skulle bli en väldigt stor utmaning, säger han.
Trots hård dragkamp om kompetens i branschen bedömer Jonas Hamlund att de tre nämnda verksamheterna under våren rekryterat närmare 60 personer. Kampanjer i sociala medier och deltagande på arbetsmarknadsmässor var de viktigaste aktiviteterna.
Många av de som kommit in i verksamheterna arbetar på flera av de tre krogarna, vilket han ser som en stor fördel.
– Att ha flera verksamheter betyder inte bara att vi behöver rekrytera mer, det ger också möjlighet att flytta personal mellan krogarna beroende på vart behovet är som störst vilket varierar.
En del roller kräver spetskompetens och där går det inte att “plocka in folk från gatan” som det brukar heta. Men av de som rekryterats under våren tillhör merparten just den kategorin, ofta helt utan branscherfarenhet.
Jonas Hamlund säger att de vid rekryteringar lutar sig mycket mot det intryck som den sökande ger.
– Det är de klassiska fyra sekunderna det handlar om för att göra ett intryck vid en intervju, det syns på ögonen och märks på attityden och det visar sig nästan alltid stämma. Finns de sakerna på plats har vi en snabb stege för att skola in den nya medarbetaren i servisen. De börjar som så kallade runners med enklare servering och lär sig vår logistik. Sedan får de lära sig mer om våra drycker, om service och värdskap. Tredje steget är att få en utbildning i baren, förklarar Jonas Hamlund.
– Jag vill understryka att vi är väldigt imponerade av hur bra de nya unga har kommit igång hos oss inför sommaren. Det märks att de trivs, det bildas kompisgäng, de kommer tidigare till jobbet bara för att hänga tillsammans.
På frågan om hur branschen bäst kan lösa utmaningarna kring kompetensförsörjning slår Jonas Hamlund fast att vägen är att satsa på fler kockutbildningar.
– Jag tycker det är onödigt att utbilda servitörer på skolor, det klarar vi i branschen på egen hand. Men med kockar är det helt annorlunda, där behövs en större satsning med vettiga lärlingsprogram som innehåller både teori och praktik.
Att vara öppen för mångfald är också en förutsättning för att lyckas. Jonas Hamlund berättar att de haft 35 olika nationaliteter bland personalen och att många gäster får räkna med att bli tilltalade på engelska.
– Inget konstigt med det, de flesta reser ju utomlands och klarar sig bra där också, säger han.
FOTNOT: De tre nämnda krogarna i artikeln anställer med kollektivavtal.
Kompetensförsörjning