Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar.
McDonalds beskrivs ofta som en integrationsmotor i det svenska samhället och Eva Dunér, som driver tre McDonaldrestauranger i centrala Göteborg, håller med. I grunden handlar det om att bredda rekryteringsbasen för att hitta personal på en tuff marknad där företag slåss om kompetensen men det finns också fler aspekter, förklarar hon.
– En stark anledning till att vi har anställt många med utländsk bakgrund är att vi vill att gäster och medarbetare ska spegla varandra. Samtidigt vill vi få till en bra mix, så vi vill inte bara ha personer med utländsk härkomst.
Eva Dunér är övertygad om att kravet på att alla ska prata svenska på arbetsplatsen, även de som inte kan språket så bra än, bidrar till den snabba integrationen.
– Vi försöker också blanda olika etniciteter i grupperna för att inte få grupperingar eller ”företag i företaget”. Att mixa har vi verkligen sett som en framgångsfaktor för då pratar alla svenska med varandra.
Den som anställs bör ha grundläggande kunskaper i svenska eftersom alla måste kunna ta till sig utbildningar i bland annat matsäkerhet. Men det är inte nödvändigt att svenskan är perfekt. De med bristfälliga svenskkunskaper kan till exempel börja med att arbeta i köket.
– Erfarenheten visar att de lär sig svenska fort i köket, säger Eva Dunér.
Gymnasiekompetens är inte heller något måste för att jobba på McDonalds. Eva Dunér letar efter personer som ”verkligen vill jobba”.
– Det är viktigt att vi ser att de kommer att ta till sig hur vi vill att jobbet ska göras. Att det är personer med ett öppet och positivt sätt och en hyfsat god uppfostran underlättar mycket i arbetsgruppen.
För många som börjar jobba på McDonalds är det första jobbet. Som arbetsgivare är det en fördel att få forma dem och tala om för dem hur det fungerar på en arbetsplats, anser Eva Dunér. Nackdelen är att det kan innebära lite extra jobb. Mycket som är självklart för den som har haft ett jobb är inte det för den som kommer direkt från skolan, konstaterar hon.
– Det hanterar vi genom att ägna mycket tid åt introduktioner men att också vara bestämda och tydliga med vad som är ok och inte. Det kan till exempel handla om klädsel, att passa tider eller mobiltelefonanvändning på arbetstid.
Om det visar sig att en person som inte fungerar i jobbet, inte kan anpassa sig ens efter en andra chans, är det viktigt som arbetsgivare att vara tydlig med det.
– Vi måste bli bättre på det. Mot de som inte har rätt inställning, uteblir ofta från jobbet eller har en tråkig attityd gentemot sina arbetskamrater borde vi ibland vara lite tydligare.
McDonalds interna utbildningsprogram gör att restaurangchefer och handledare vet precis vilka steg de ska ta när nya medarbetare ska utbildas, förklarar Eva. Programmen består av bland annat texter, bilder, filmer och interaktiva webbverktyg men en stor del av utbildningen sker också i form av handledning på plats i restaurangen.
– McDonalds är väldigt uppstyrt och utbildningen är tydlig. Vi lär ut exakt hur de som är nyanställda ska göra. En av våra styrkor är att vi har ett väl genomarbetat utbildningssystem.
Även för vidare kompetensutveckling och för den som vill avancera inom företaget och bli arbetsledare finns en tydlig befordringsgång och ett särskilt program.
– För alla tjänster sker mycket utbildning sida vid sida, det vill säga att en handledare är med och utbildar medarbetaren i jobbet.
Omställning och yrkesväxlingJämställdhet och mångfaldArbetsgivarfrågorIntegrationKompetensförsörjningkompetensbrist