EU-direktivet om minimilöner oroar arbetsmarknadens parter. ”Det är inte rimligt att vi parter och den svenska regeringen ska behöva kämpa som Sisyfos i varje enskild EU-förhandling för att säkerställa den svenska kollektivavtalsmodellens överlevnad”, skriver Svenskt Näringsliv, LO och PTK.
När Sverige gick med i EU – ett medlemskap som i huvudsak varit positivt för företag och arbetstagare – gjordes det efter fulla försäkringar om att det inte skulle kräva några ändringar av den svenska kollektivavtalsmodellen. Det fungerade länge bra. De regler EU beslutade om rymdes inom fördraget och hade formen av ramverk som gav utrymme för nationella särlösningar. Så är det inte längre. En av de förutsättningar som medlemskapet i EU vilade på har därmed rubbats.
Det senaste och mest oroväckande exemplet är direktivet om minimilöner som Europaparlamentet och ministerrådet nu formellt antar. Arbetsmarknadens parter i Sverige har framgångsrikt påverkat förhandlingen och den slutliga utformningen av direktivet, med resultatet att Sverige varken kommer att behöva införa lagstadgade minimilöner eller allmängiltigförklara kollektivavtal.
Men direktivet är fortfarande problematiskt av principiella och rättsliga skäl. Därför välkomnar vi Sveriges nej till direktivet. Enligt EU:s grundlag, fördragen, saknar unionen behörighet att lagstifta om lön. Genom att anta direktivet tar sig EU långt större makt på det lönepolitiska området än vad medlemsstaterna har gett unionen. Med direktivet skapas en EU-reglering om minimilön och kollektiva förhandlingar som öppnar för domstolstolkning – ytterst också av vår modell. Vi är därför självfallet oroliga för direktivets långsiktiga effekter på den svenska arbetsmarknadsmodellen och för arbetsmarknadens parters oberoende.
Den svenska lönebildnings- och kollektivavtalsmodellen är värd att försvara. Modellen tjänar Sverige väl. Den skapar gynnsamma villkor för både företag och arbetstagare och utgör i sig ett skydd mot oskäligt låga löner. Modellen bygger på att parterna tar ansvar för att förhandla löner och villkor i kollektivavtal och för att organisera både arbetsgivare och arbetstagare. Den är därmed en garant för goda arbetsvillkor.
Den svenska arbetsmarknadsmodellen vilar ytterst på en tillit mellan stat och parter, där staten litar på att parterna förvaltar det ansvar de har och avhåller sig från att blanda sig i parternas frågor. Statens roll begränsas till att ge förutsättningar för parterna att självständigt sköta sitt åtagande.
Om EU:s lagstiftare menar allvar med att understödja kollektivavtal måste EU lämna utrymme för oss parterna att förhandla och hitta avtalslösningar som svarar mot behoven på arbetsmarknaden i respektive bransch.
När EU:s institutioner lagstiftar på arbetsmarknadsområdet utgår de tvärtom från att det är staten som ska se till att arbetsmarknaden fungerar och garantera att regelverk följs. Det är ofta inte möjligt att genom kollektivavtal avvika från EU-baserade regler. Om det tillåts är det normalt endast möjligt att avtala om mer förmånliga villkor för arbetstagarna och inte, som i Sverige, förhandla om en balanserad paketlösning som blir bra för båda sidor. Det begränsar arbetsmarknadens parters utrymme att förhandla om löner och villkor. När EU:s lagstiftningsinitiativ samtidigt blir fler, och alltmer detaljerade, krymper successivt utrymmet som vi parter kan förhandla om.
Samtidigt framhålls den svenska arbetsmarknadsmodellen som ett föredöme i EU. I varje pågående lagstiftningsinitiativ från EU föreslås också regler som ska underlätta kollektivavtalsförhandlingar, vilket också är ett av syftena i minimilönedirektivet.
Om EU:s lagstiftare menar allvar med att understödja kollektivavtal måste EU lämna utrymme för oss parterna att förhandla och hitta avtalslösningar som svarar mot behoven på arbetsmarknaden i respektive bransch. Starka ansvarstagande arbetsmarknadsparter och ett hållbart kollektivavtalssystem byggs inte genom detaljerad lagstiftning utan möjlighet att anpassa eller avvika från genom kollektivavtal.
Arbetsmarknadens EU-råd (Svenskt Näringsliv, LO och PTK) uppmanar regering och riksdag att proaktivt verka för att EU utvecklas så att välfungerande kollektivavtalsmodeller som vår svenska kan fortsätta att fungera, samtidigt som andra partsmodeller stärks. Det behövs en långsiktig lösning så att EU-lagstiftning kan fungera ihop med kollektivavtalsbaserade modeller som den svenska.
Det är varken rimligt eller lämpligt att vi parter och den svenska regeringen ska behöva kämpa som Sisyfos i varje enskild EU-förhandling för att säkerställa vårt systems överlevnad.
Vi ser fram emot en nära dialog om detta och förväntar oss att den nya regeringen och riksdagen värnar förutsättningarna för den svenska arbetsmarknadsmodellen i kommande och pågående EU-initiativ. Det gäller bland annat direktivförslagen om plattformsarbete och lönetransparens som nu förhandlas mellan EU:s institutioner, men även den kommande rådsrekommendationen om social dialog som väntas i början på nästa år. Det svenska ordförandeskapet i EU:s ministerråd som startar i januari 2023 ger utmärkta förutsättningar för den nya regeringen och riksdagen att tillsammans med oss verka för detta.
Mattias Dahl
vice vd Svenskt Näringsliv
Susanna Gideonsson
ordförande LO
Martin Linder
ordförande PTK
Artikeln publicerad i SvD 2022-10-04
Arbetsmarknad EU