Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
Fortfarande är andelen tjejer som söker en teknikutbildning på gymnasiet eller högskola låg. I år var andelen tjejer som söker till teknikprogrammet lika stor som förra året, 18 procent.
– Det innebär att vi har fortsatt mycket att göra men vi är optimistiska. Alla bör få chansen att ta del av alla fantastiska jobb inom det här området – grymma spännande jobb med möjlighet att bidra till ett bättre samhälle, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.
Teknikföretagen driver ett aktivt arbete på flera fronter för att få fler tjejer att välja en teknikutbildning. Målet är att alla, både tjejer och killar, ska ha samma förutsättningar och välja utbildning utifrån sitt eget intresse och inte begränsas av normer, konstaterar hon.
– En ojämn könsfördelning bidrar till negativa konsekvenser för såväl enskilda individer som för samhället i stort.
En positiv övergripande trend är att intresset för ingenjörsyrket helt klart ökar bland unga tjejer. Sedan 2012 har andelen tjejer som kan tänka sig att bli ingenjör ökat från 30 till 45 procent, enligt de årliga undersökningar som Teknikföretagen gör tillsammans med undersökningsföretaget Ungdomsbarometern. Under samma period har killarnas intresse legat kvar på ungefär samma nivå.
– Även om det inte syns på utbildningsvalet än betyder det att det finns ett intresse. Det är ju väldigt positivt för framtiden.
Bland alla yrken som ingår i undersökningen kommer ingenjör så högt som tvåa efter Företagsledare. Elin Östblom tror att det beror på att unga har fått bättre koll på vad ingenjörsyrket innebär och vad man kan åstadkomma.
– Ungdomar har generellt sett ett intresse för att förändra och förbättra och nu förstår allt fler att den som jobbar som ingenjör får göra det.
Teknikföretagen har sedan några år jobbat med flera kända influencers för att nå unga tjejer och främja teknikintresset. Det samarbetet fortsätter men nu engageras även mer ”lokala influencers” via det nystartade instagram-kontot ”Tjejer som går teknik”.
Där turas tjejer runt om i Sverige som går teknikprogrammet om att visa sin vardag i skolan, slå hål på myter och svara på frågor som är av helt andra typer typ än de som studie- och yrkesvägledare får. Allt från frågor om hur maten är till hur de upplever matematiken.
– Det känns viktigt att jobba även med lokala förebilder – de är grymma. Jag tror att det är lättare att relatera till någon i sin närhet.
Elin Östblom är övertygad om att nyckeln är att bredda bilden av teknik och göra den mer varierad. Det gäller att inte fastna i tekniken i sig utan att prata om vad den kan användas till, påpekar hon.
En annan viktig del är att redan i grundskolan se till att fler i klassen känner sig inkluderade i teknikämnet genom att koppla på samhällsperspektivet.
– Generellt är det något som attraherar tjejer mer än killar. När vi tittar på ungdomars drivkrafter är tjejer mer åt ”rädda-världen-hållet” än killar.
En nyhet är att Teknikföretagen utvecklar facebook-gruppen ”Tjejer som vill gå teknik”. Där sänder varje vecka två tjejer som gör praktik på Teknikföretagen via Tekniksprånget programmet ”Tekniktugg med Alva och Edith” där de svarar på frågor och berättar om sin gymnasietid på teknikprogrammet.
Under hösten lanserar Teknikföretagen också en särskild matematiksatsning med anledning av att alla högstadieelever nu får en timme mer matematik i veckan. Målet är att avdramatisera matten och få den att kännas mer relevant, förklarar Elin Östblom. Den riktar sig till ungdomar men förhoppningen är att även lärare ska ha nytta av materialet.
– Vi vet att det framför allt är tjejer som drabbas av oro och dåligt självförtroende när det handlar om matte, och att det kan vara ett hinder för att söka teknikprogrammet.
En viktig del i Teknikföretagens arbete handlar just om att identifiera de hinder som finns för att fler tjejer ska söka sig till teknik, enligt Elin Östblom.
– Det är utifrån dessa hinder som vi skapar våra aktiviteter. Där vet vi att till exempel matte och bristen på förebilder är sådana hinder.
Omställning och yrkesväxlingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjningkompetensbristUtbildning