Framgångsrika svenska företag driver utvecklingen framåt. Men insatserna är större än så. Vi måste slå fast att det är ett värde i sig att driva företag, skriver Jens Hedström, chef för region och marknad.
Dynamit, ångturbinen, pacemakern, blixtlåset och hjärt- och lungmaskinen. Men också bygghissen, nikotintuggummin och världens första nätverkskamera. Listan kan bli mycket längre och då har jag inte ens nämnt Spotify, respiratorn och skiftnyckeln. Dessa är alla svenska innovationer och gemensamt för dem är att grunden går att finna i uppfinningsrikedom och entreprenörskap. Utan det risktagande, den envishet och den vilja till utveckling som utgör själva kärnan i entreprenörskap hade de här sakerna, varav flera vi knappt ens kan föreställa oss en tillvaro utan, sett dagens ljus.
En del av innovationerna här ovan har några år på nacken. Men det sker förstås nya fortlöpande, i hela vårt avlånga land. I Kiruna har man blivit världsledande på grön omställning. I Malmö har ett företag utvecklat en dusch som använder 90 procent mindre vatten och 80 procent mindre energi. Självkörande lastbilar utvecklas i Göteborg och Sundsvall erbjuder nya spännande innovationer inom wellpapp. Och talar vi geografi så behöver en ort som Gnosjö knappast presenteras annat än som just – Gnosjö.
Att göra något befintligt smartare, bättre, billigare eller mer effektivt är det många företagare som lyckats med.
Men alla företag behöver inte uppfinna nya produkter eller tjänster för att bli framgångsrika. Att göra något befintligt smartare, bättre, billigare eller mer effektivt är det många företagare som lyckats med. För det är företagen som driver utvecklingen framåt och som har lösningar på de problem vi ställs inför. Vi ser det inom miljö och klimat, där företagen låg långt framför politiken i att ställa om, och vi ser det inom tjänstesektorn där nya behov tillfredsställs med nya innovationer. Allt detta blev om inget annat väldigt tydligt under pandemin. Då var företagen oerhört snabbfotade och ställde om för att bidra till de akuta problem vi hade med allt från handsprit till sjukvårdsmateriel. Vi som fick jobba hemifrån fick plötsligt ett större utbud av hemleveranser av olika varor. Allt tack vare företagen.
I princip alla varor, tjänster och jobb – och de skatteintäkter detta genererar gör att vi kan finansiera en fungerande offentlig sektor. Allt detta är fullständigt beroende av just företagen och drivna entreprenörer. Samma gäller för att vi ska kunna ha levande bygder och städer. Så att säga att företagen är bra för de genererar välfärd är sant, men de gör även så mycket mer. Risktagandet, envisheten och det hårda pannbenet som är entreprenörens kännetecken inspirerar andra att våga satsa på att starta en egen verksamhet och bara det är också mycket värt. Så det värde vi tillmäter företagare måste synliggöras som större än att de ”bara” bidrar till samhället. Vi måste slå fast att det har ett värde i sig att driva företag. Och vi andra ska göra vad vi kan för att förbättra deras villkor. För utan företagen är det inte mycket med vårt land.
Nu samlas snart 400 företagare och 100 riksdagspolitiker på Svenskt Näringslivs Företagardagar i Stockholm. Den kunskap och den makt som besökarna sammantaget besitter kan bidra till stora positiva förändringar. Allt som krävs är att vi vågar inspireras av varandra och kanske ibland också våga lite mer.