Kritiken är bitvis hård, ilskan stor hos företagare och kommuner mot länsstyrelsens regeltillämpning ”Det allvarligaste är att handläggningen upplevs som rättsosäker”, säger projektledaren Daniel Andersson.
Svenskt Näringsliv har undersökt hur näringslivet och kommuner upplever länsstyrelsernas regeltillämpning.
Mer än vart tredje företag, 35 procent, anser att handläggningen inte är rättssäker. 38 procent upplever att de inte får de råd och den vägledning som de önskar och 34 procent svarar att handläggaren inte har förståelse för företagets ärende.
– Det är speciellt allvarligt att var tredje företag i vår undersökning upplever att handläggningen inte är rättssäker. Länsstyrelsen måste bli bättre på att lyssna, kommunicera råd och vägledningar så att företagen förstår dem, då ökar legitimiteten, säger projektledaren Daniel Andersson.
Han betonar att länsstyrelsen måste arbete mer serviceinriktat, etablera en kultur som dels skyddar allmänna intressen, dels främja utvecklingen i regionen.
– Uppdraget att främja länets utveckling behöver genomsyra alla enheter och handläggare. Det är en del i kärnuppdraget, säger Daniel Andersson.
Rapporten baseras på svar från 962 medlemsföretag och tio kommuner som har haft kontakt med länsstyrelsen senaste två åren.
Serviceinriktat myndighetsutövandeRegelförbättringREGELKRÅNGEL.