NYHET28 oktober 2024

Candela rider på elektrifieringsvågen

Den svenska elbåtstillverkaren Candela står vid ett spännande vägskäl, när man går från fritidsbåtar i premiumsegmentet till pendlingsfartyg för passagerare i såväl Stockholm som Saudiarabien. Jämfört med dieselfärjor kan man sänka utsläppen med 97,5 procent.

Elektrifieringen av transportsektorn pågår för fullt, och det inte bara på privatbilsmarknaden som rörelsen blir allt mer påtaglig. Även sjöfarten börjar få vind i seglen i kampen mot fossila bränslen och utsläpp av växthusgaser.

Candela har utvecklat en patenterad bärplansteknik som gör att båtarna till synes svävar fram över vattenytan. 2017 lanserades den första modellen under namnet C-7, och i dag är det C-8 som är i full produktion − världens just nu bäst säljande elbåt.

Breddning av marknaden

Sammanlagt har bolaget tagit in 834 miljoner kronor och har i dag 230 anställda. Mikael Mahlberg var nummer 16 när han axlade rollen som pr- och kommunikationschef för fem år sedan.

”Vi befinner oss i ett väldigt spännande skede just nu”, säger han.

”Från ett starkt fokus på privatmarknaden går vi nu över och blir fartygstillverkare för persontransporter.”

Han syftar på Candela P-12, en ny typ av färja för 30 passagerare och en räckvidd på 40 sjömil per laddning. I Stockholms skärgård inleds nu ett pilotprojekt tillsammans med Trafikverket och Region Stockholm för en färjelinje mellan Klara Mälarstrand och Ekerö. I orderboken finns redan beställningar från Nya Zeeland, Berlin och Saudiarabien.

Kraftigt reducerade utsläpp

Mikael Mahlberg poängterar att det inte är en lätt process att serietillverka fordon som är godkända för passagerartrafik. Det har varit mycket arbete med säkerhet, mjukvara och livscykelanalyser. Men nu tycks alla pusselbitar vara på plats.

”Det finns en rad fördelar med bärplansteknologin. Vi kan minska energiåtgången med 80 procent, samtidigt som fartygen kan köra betydligt snabbare än traditionella dieselfärjor utan att skapa svallvågor, vilket är ett stort problem för trafiken runt Stockholm.”

Många färjelinjer är dessutom olönsamma eftersom de kanske bara har en handfull passagerare, samtidigt som en tredjedel av driftskostnaderna kommer dessutom från drivmedel.

Elektrifieringen kan med andra ord avsevärt sänka operatörskostnaderna, och Mikael Mahlberg menar att en kund kan räkna hem sin investering på två till tre år. I första skedet är det dock främst privata operatörer och aktörer inom besöksnäringen som är mest mottagliga.

”De offentliga upphandlingsreglerna är fortfarande anpassade för traditionell teknik, så det tar lite tid. Men vi är övertygade om att allt fler städer och kommuner kommer att behöva leta efter elektrifierade alternativ – vår livscykelanalys med KTH visar att P-12 släpper ut hela 97,5 procent mindre CO2 under en livstid på 30 år.”

Svarta siffror i sikte

För en östad som Stockholm är vattenvägarna av historiskt viktig betydelse när det gäller såväl handelsförbindelser som framkomlighet.

”Vattenvägarna kopplar ihop olika stadsdelar på nya sätt, vilket kan ge spännande systemeffekter i storstäder. Jag menar att det är dags för en ny renässans för urbana, sjöburna transporter.”

Candela befinner sig vid den viktiga tröskeln mellan startup och scaleup, men Mikael Mahlberg menar att man inte ska se det nya färjefokuset som en sväng bort från privatmarknaden.

”Vi kommer fortsätta utveckla våra båtar för konsumentmarknaden, och det starka varumärket har varit viktigt för att vi nu ska kunna ta nästa steg. Men färjorna beräknas kunna stå för en betydande del av omsättningen. Förhoppningen är att nå svarta siffror under 2025 eller 2026.”

Klimatinvesteringar i Sverige
Skriven avTobias Wahlqvist
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist