Den gröna omställningen ökar efterfrågan på NKT:s högspänningskablar och verksamheten växer nu snabbt. Men kännbara brister i elförsörjning och infrastruktur riskerar att bromsa processen.
NKT siktar högt. Vid företagets anläggning på Verkö i Karlskrona byggs ett torn som blir ett av de högsta i Skandinavien. Det blir i sin tur en del av världens största fabrik för högspänd sjökabel – en produkt som världsmarknaden inte tycks kunna få nog av just nu. Den globala omställningen till förnybar energi ger ständigt ökande efterfrågan och NKT erbjuder mer än bara kablar.
– Vi designar, installerar och producerar kablar för både land och hav. Allt är specialgjort efter kundernas behov – vi gör aldrig exakt samma kabel två gånger. Vi växer snabbt och vill inte bara behålla vår position, utan också bli störst i världen på den här typen av produkter. I dag är vi näst störst inom området extra högspänning, säger Darren Fennell, platschef på NKT i Karlskrona.
För närvarande jobbar runt 1 800 personer på Verkö och för att möta tillväxtmål och efterfrågan ska det rekryteras ytterligare flera hundra. Att hitta personer med rätt kompetens är det allra viktigaste för NKT nu, förklarar Darren Fennell.
Företagsledningen har övervägt att investera på olika ställen i världen och byggkostnaderna skulle vara lägre på många andra håll, men den lokala kompetensen och förtroendet för Sverige har ändå lett till beslutet att satsa i Karlskrona. Inte desto mindre medför det geografiska läget vissa problem.
– Vi har stora svårigheter med att upprätthålla stabil elförsörjning från nätägarna. Det påverkar oss enormt mycket. Många av produktionslinjerna i fabriken körs fortlöpande. När de stannar under produktionen så kostar det oss mycket pengar eftersom det krävs en oavbruten process. Ta till exempel tornen som vi har här – när vi inleder en tillverkning där så måste den pågå utan avbrott tills kabeln är klar. Om den inte gör det blir det dyrt att åtgärda problemet. Och det behöver inte handla om ett strömavbrott – även en liten störning i elförsörjningen leder till att vi måste stoppa de här linjerna, säger Darren Fennell.
Han understryker också att det här är ett lokalt problem som företaget endast har upplevt i södra Sverige. NKT har anläggningar över hela världen, men det är bara i Karlskrona som det finns återkommande problem med elförsörjningen. Det regionala elnätet behöver förstärkas, betonar Darren Fennell.
Han ser även tydliga brister i andra delar av infrastrukturen.
– Vi skulle behöva pålitlig tågtrafik till en internationell flygplats. Vi har en förbindelse till Kastrup, men jag vet av egen erfarenhet att tågen ofta blir stående så att man hänvisas till ersättningsbussar. Jag har missat anslutande tåg och flyg, ibland rent av fått åka taxi hela vägen från Kristianstad till Köpenhamn. För att vår verksamhet ska vara tillgänglig och kunna attrahera medarbetare kommer vi i något skede också att behöva bättre tågförbindelser till Stockholm.
Störningarna i tågtrafiken mellan Karlskrona och Stockholm har uppmärksammats en hel del under hösten. Inte minst för att problemen med förseningar varit så omfattande att SJ aktivt avrått resenärer från att boka vissa avgångar. Samtidigt ser det ut att bli färre flyg från Ronneby flygplats framöver. På det hela taget påverkar det här naturligtvis regionens attraktivitet. Det är många faktorer som måste fungera om man ska få fler att flytta till Blekinge för att jobba inom de snabbväxande företagen, påpekar Darren Fennell.
– Vi för diskussioner med kommunen om att locka människor till området och med det följer bostäder, skolor och arbetstillfällen för partners. Jag tror att det fortfarande finns en hel del att göra i regionen när det gäller sådana frågor, inte minst är det högt tryck på bostadssituationen här nu.
Rekryteringsbehovet är dock för stort för att företaget ska kunna förlita sig på effekter av eventuella kommande åtgärder. NKT har därför öppnat ett kontor i Malmö för att kunna locka personer som inte vill flytta till Blekinge. Av samma skäl har det öppnats ett kontor i Rotterdam och det finns även kontor i Storbritannien, USA och Indien.
– Även om vi inte kan få personer med rätt kompetens att flytta hit, så behöver vi ändå anställa dem och då måste vi vara mer flexibla kring var vi rekryterar, förklarar Darren Fennell.