Var fjärde företagare i Halland anser att Länsstyrelsens service är dålig och 41 procent anser att förståelsen för företagens villkor är dåliga. Detta trots myndighetens uppdrag att arbeta för hållbar tillväxt och utvecklingen i länet, med målet att alla ska ha möjlighet att bo, utvecklas och driva företag. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv i Halland.
Länsstyrelsens uppdrag är att arbeta för en utveckling där miljö, tillväxt och goda levnadsvillkor går hand i hand. Målet är en ren livsmiljö, en stabil arbetsmarknad samt ett gott liv för invånarna. De arbetar för en hållbar utveckling i länet där de ska tillvarata och arbeta för både enskilda människors- och samhällets intressen och därmed en viktig aktör för företagen i Halland.
— Under några år har det kommit in allt fler företagare från olika branscher som vittnar om dålig service och bemötande från Länsstyrelsen. Men det är ingen som har velat eller vågat fronta i frågan tidigare. Det är första gången som vi tittar närmare på företagens upplevelse av Länsstyrelsens arbete och här finns en del att göra, konstaterar Charlotte Schéle, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
Det grundläggande uppdraget för Länsstyrelsen innefattar arbetet för en hållbar tillväxt och utveckling i länet, med målet att alla ska ha möjlighet att bo, utvecklas och driva företag. Länsstyrelsen har stor inverkan på närområdet och dess förutsättningar för företagande, byggande och kompetensförsörjning.
– Konflikten mellan länsstyrelsens uppdrag att arbeta för hållbar tillväxt och den strikta tolkningen av lagar som bromsar satsningar på landsbygden å den andra, behöver uppmärksammas mer. Det behövs en ökad balans mellan dessa två uppdrag, menar Charlotte Schéle.
Svenskt Näringslivs företagarpanel i Halland visar på att fler än var fjärde företagare (26 procent) anser att Länsstyrelsen service är dålig. Dock är man nöjd med själva bemötandet när företagen har kommit i kontakt med Länsstyrelsen, men hela 41 procent av företagen anser att Länsstyrelsen har dålig förståelse för företagens villkor.
— Företagen som många gånger är i kontakt med Länsstyrelsen har planer på stora investeringar som i sin tur är viktig för den lokala och regionala tillväxten. Då är det viktigt med en bra service och en god förståelse för företagens villkor. Lika viktigt som att flera kommuner blivit mer lösningsfokuserade i sin myndighetsutövning gentemot företag, så finns här en enorm utvecklingspotential hos Länsstyrelsen och starten för det är en dialog. Det är problematiskt när inga företagare vågar fronta i frågan – det är en signal i sig, avslutar Charlotte Schéle.
LÄNSSTYRELSEN.