Många företagare i Halland efterfrågar att Länsstyrelsen ska ha en större förståelse för deras verklighet. “Vi vill fortsätta föra en dialog med er, och kom gärna med förslag på hur vi kan göra det. Genom att förstå varandra är alla vinnare”, säger Lena Sommestad, Landshövding i Halland.
På Halmstad slott ägde nyligen ett dialogmöte rum mellan länsstyrelsen i Halland och företagare i länet för att skapa bättre förståelse för varandras verklighet och uppdrag. Att vara tydliga med förväntningar, och att få tydligare och mer kontinuerlig återkoppling i ärenden är något som företagare efterfrågar.
– Länsstyrelsen påverkar förutsättningarna för att driva företag, och det är viktigt att dialogen med företagen fungerar väl. En enkät från Svenskt Näringsliv Halland visar att 26 procent av företagen tycker att servicen från Länsstyrelsen inte är godtagbar, och 41 procent tycker att Länsstyrelsen inte har förståelse för företagens villkor. Dessa siffror tyder på att det finns en del att jobba med, inleder Kristian Ryberg, biträdande regionchef för Svenskt Näringsliv i Västra Götaland.
För att skapa bättre förståelse i framtiden vill både Länsstyrelsen och företagare ha en fortsatt dialog med varandra, men i ett mindre och djupare format. Båda parter anser att Svenskt Näringslivs dialogmöte är en bra början, men för att fördjupa förståelsen behöver företagare ett liknande möte med fler handläggare från Länsstyrelsen, det vill säga de som dagligen har kontakt med företagen.
– För att ta frågan vidare är mindre, spetsigare och djupare möten ett bra exempel för hur man kan öka förståelsen för varandras utmaningar ytterligare. Att företagare får möta handläggare där båda parter kan lyfta sina upplevelser skulle bidra till en bättre dialog. Det är samtidigt av stor betydelse att Länsstyrelsen är tydliga med vilka förväntningar de har på företagare och att de ger kontinuerlig återkoppling i ärenden. När två världar möts finns det olika förväntningar, och därför är det särskilt viktigt att man är tydlig, konstaterar Kristian Ryberg.
I diskussionerna lyfter företagare också att de efterfrågar en slags e-tjänst där de kan logga in med Mobilt BankID för att följa sina ärenden hos Länsstyrelsen. Det är en vision som Länsstyrelsen arbetar mot, men de kan inte ge några klara besked om när detta kommer att infrias. Det finns 21 Länsstyrelser i Sverige, och samtliga eftersträvar att arbeta så likvärdigt som möjligt. Detta är en av anledningarna till att processer brukar ta lång tid. Dessutom var det flera som tyckte att en ärendelots borde inrättas; en samordnande funktion som hjälper företagare genom hela processen och hjälper till i den ibland snåriga hanteringen av ärenden som kan gå tvärs över Länsstyrelsens olika avdelningar och beröra flera olika handläggare.
Både Lena Sommestad och Länsrådet Jörgen Peters tog med sig flera synpunkter från företagen in i det fortsatta arbetet och man vill gärna också fortsätta med dialogen för att ta ytterligare steg mot en förbättrad relation med företagen i Halland.
– Vi tar med oss att vi behöver vara tydligare med hur olika processer fungerar, och att vi ska skapa tillit i myndighetsutövningen. Vi vill ha en fortsatt dialog med företagare och därmed även förverkliga idén om att företag får möta handläggare. Vi kommer redan nu att införa beräknad handläggningstid i våra ärenden – ett förslag som kom upp på mötet. Dessutom ser vi över möjligheterna att förutom att införa beräknad handläggningstid också tydliggöra och beskriva processerna i samband med ett ärende hos oss. Genom att förstå varandra bättre är alla vinnare, avslutar Lena Sommestad.
LÄNSSTYRELSEN.