2017 var ett mörkt år för Skövdes företagsklimat. Kommunen rasade hela 48 platser i Svenskt Näringslivs ranking och fick sin sämsta placering någonsin. Sedan dess har man tagit ett omtag, där en av strategierna varit att fokusera på företagsbesök inom olika branscher för att inhämta synpunkter. Hittills har man genomfört ett 60-tal besök och sedan arbetat vidare med företagens önskemål. Ansträngningarna börjar nu ge visst resultat och verkar uppskattas av företagen i kommunen.
Näringslivet i Skövde består av en stor variation av företag. Allt från stora industrier, handelsföretag, till IT-bolag inom fin-tech sektorn och den nya snabbväxande datorspelsbranschen. Under senare år har dock företagen signalerat om att företagsklimatet blivit allt sämre.
Ramona Nilsson är ny näringslivschef i Skövde sedan oktober 2017 och har en bakgrund som utvecklingschef i Mariestad. Innan dess var hon VD för ett möbelföretag.
– Skövde har som resten av Sverige, en stark tillväxt och högkonjunktur. Vi har en bra blandning av branscher i Skövde. De största privata arbetsgivarna i Skövde är Volvo Cars och Volvo GTO, de är även beroende av underleverantörer. Skövde har även ett it-kluster inom Fin-Tech som huserar i Gothia Science Park tillsammans med spelutvecklingsbolag, vilka har en stark sammankoppling med Högskolan i Skövde, säger Ramona Nilsson.
Skövde har sedan förra året lyft i samtliga parametrar där företagen tillfrågas om företagsklimatet i kommunen. En rekyl uppåt som Ramona tror beror på förbättrad dialog och att sker en återkoppling och uppföljning att av de synpunkter som kommer fram.
– Skövde kommun har genomfört ett 60-tal besök hos kommunens företag och har arbetat efter deras önskemål i stor utsträckning när vi har förändrat arbetet med företagsklimatet i kommunen. Det arbetssättet kommer vi att fortsätta med och hoppas naturligtvis på att alla företag i Skövde ska känna att kommunen gör allt man kan för att de ska trivas här, säger Ramona.
Företagen uppger nu bland annat attityder till företagande från kommunala tjänstemän och politiker samt kommunens service har blivit bättre. Även möjligheten till dialog med kommunledningen har förbättras avsevärt.
– Det är väldigt kul att vi kan se att våra ansträngningar för att skapa ett bättre företagsklimat än året innan har gett resultat. Vi ser Svenskt Näringslivs ranking som en mycket viktig indikator på vad näringslivet har för uppfattningar om företagsklimatet i kommunen så vi var tvungna att agera när rankingen pekade neråt, och det har vi lyckats med. Målsättningen är att arbeta för att inom några år bli topp 30 i rankingen, avslutar Ramona.
Resultat för samtliga kommuner i Svenskt Näringslivs enkätundersökning om lokalt företagsklimat 2018, hittar du på www.foretagsklimat.se